Superpotraviny

superpotraviny.jpg

Nakŕmte si mozog !

Viete ktoré potraviny vám zaistia duševnú sviežosť do neskorého veku?

 

 

avokádo

 

Je plné tukov vhodných pre srdce a vitamínu E. Je zdrojom glutathionu-antioxidantu, ktorý chráni mozgové bunky proti poškodeniu.

½ avokáda= 1 z 5 denných porcií ovocia a zeleniny

Dužinu namažte na toust a mierne pokropte citrónovou šťavou. Použite ako základ dipu, zdravých smoothies či zmrzliny

 

kurkuma

 

 

Účinná látka v tomto korení sa nazýva kurkumin. Vylieči zápal v tele, opraví mozgové bunky, zlepší náladu, zabraňuje demencii v neskoršom veku.

Používajte ako bežné korenie pri varení

Prášok pridávajte do omáčok, poprípade do vody pri varení ryže, cestovín a pod. Hodí sa aj do šalátových zálievok a k strukovinám

lesné ovocie

 

 

Antokyanýli sú ochranné zložky, vďaka ktorým majú čučoriedky, maliny, jahody tmavofialovú alebo červenú farbu podporujú schopnosť učiť sa a pomáhajú zabraňovať výpadkom pamäti

Hrsť= 1 z 5 denných porcií  ovocia a zeleniny

Zdravé maškrtenie- najlepšie sú čerstvé. Pridávajte do jogurtu, smoothies, posypte si nimi ovsenú kašu

 

Orechy a semená:

vlašské a para orechy, mandle, semienka, chia, tekvicové semienka a ľanové semienko

 

 

Vitamín E v orieškoch a semenách chráni proti poklesu poznávacích schopností. Minerály, vrátane zinku zase zlepšujú myslenie. Vlašské orechy, ktoré obsahujú omega- 3- mastné kyseliny, podporujú prekrvovanie mozgu.

Hrsť denne

Najlepšie sú čerstvo vylúpané, podľa konkrétneho druhu surové alebo pražené, ale hlavne nie solené!

strukoviny

šošovica, farebné fazuľky

 

Sú bohaté na vlákninu a pomaly uvoľňujú energiu. Niektoré z nich sú tiež dobrým zdrojom antokyánov ako lesné ovocie

1 porcia niekoľkokrát do týždňa

Pridávajte do šalátov, dusených pokrmov a polievok. Alebo ich rozmixujte na pastu, ochutťe a podávajte so zeleninovými tyčinkami

ryby:

losos, pstruh, makrela, sardinky 

 

Bohatý zdroj omega-3- mastných kyselín, predovšetkým DHA, ktoré pomáhajú mozgu pracovať,zlepšujú dĺžku sústredenia a chránia pred demenciou v neskoršom veku.

1 porcia do týždňa

Najlepší je voľne lovený losos a drobnejšie druhy ako sú sardinky,pretože sú menej zanesené ťažkými kovmi ako je napr. ortuť.

vajíčko

 

Žĺtok je zdrojom cholínu, dôležitého pre vývoj mozgu, pamäť a uvažovanie. Vajíčka rovnako obsahujú vitamín D, ktorý pomáha zmierňovať depresiu.

Bez obmedzení,  v rámci vyváženej stravy

Najlepšie sú pošírované vajíčka, varené a miešané, volské oká zaraďujte skôr výnimočne. Vajíčka obohatené o omega-3 sú zvlášť vhodné pre tých, ktorí nejedia ryby a pre staršie osoby

Zelené lupienky:

Rukola, špenát, polníček

 

 

Vitamíny skupiny B, zvlášť kyselina listová zmierňujú zmenšovanie mozgu počas starnutia. Tiež pomáhajú znižovať hladinu homocysteínu, spájaného s rizikom demencie

1-2 porcie denne

Vitamíny skupiny B sú rozpustné vo vode, je preto vhodné ich jesť zasurova, alebo čo najmenej tepelne upravené, napr. na pare.

 

 


Predchádzajúci článok
S hráškom budeme krásne a mladé
Nasledujúci článok
Váš kamarát fenikel


Ďalšie v sekcii: Potraviny

Téma: Potraviny

Chcete schudnúť, prečistiť alebo nepribrať?

Pozrite si programy eDiéty:
dieta-pre-zeny-klasik.png
Objednať Diéta pre ženy
Navaríme, zabalíme, dovezieme.
dieta-pre-muzov-klasik.png
Objednať Diéta pre mužov
Navaríme, zabalíme, dovezieme.