Urobte v tradičnom vianočnom menu zopár úprav

zdrava vianocna vecera (1).png

Vianoce by bez tradícií stratili svoje čaro. Len máloktorý našinec si ich dokáže predstaviť bez oblátok s medom, kapustnice, medovníkov či kapra.

Ak vyberieme tie správne ingrediencie, môže byť naša štedrá večera tradičná, ale zároveň aj zdravá.

 Štedrá večera sa v mnohých rodinách začína jedením oblátok s medom, prípadne aj cesnakom. Dnes si oblátky kupujeme v obchode, no kedysi bolo ich pečenie výsadou učiteľa alebo organistu. Do rodín ich potom roznášali školopovinné deti. Zvyk jedenia oblátok môžete pokojne zachovať. Ak sa však obávate zvýšenia glykémie z medu, môžete ho zameniť za obilný či kukuričný slad. Na rozdiel od medu, ktorý so svojim glykemickým indexom 90 predčí dokonca cukor (70) 

Šošovica či kapustnica?

Najčastejšie sa pripravuje z kyslej kapusty s hríbmi a sušenými slivkami, alebo kyslá šošovicová. Či už ste si zvolili jednu alebo druhú, poradíme vám zopár trikov. V prvom rade treba zvoliť správny olej, zvoľte tzv. pomácový olivový olej, ktorý je kombináciou extra panenského a rafinovaného olivového oleja. Skúste urobiť zápražku z celozrnnej múky! Či už zvolíte múku grahamovú, špaldovú alebo pšeničnú, na chuti sa to nijak neprejaví. Polievka však bude zdravšia a nepriberiete z nej.

Správne ingrediencie

Namiesto čierneho je lepšie použiť zelené alebo biele korenie. Môžeme ho nahradiť aj inými koreninami na báze pomletej rasce, horčičných semien alebo kardamónu.  Ak varievate na Vianoce kyslú šošovicovú polievku, mali by ste zvážiť aj výber octu. Obyčajný ocot podporuje tvorbu kvasiniek v čreve, takže nie je veľmi vhodný. Namiesto neho okyslite polievku napríklad jablčným octom. 

Údená alternatíva

Ak nie ste ochotný vzdať sa chuti a vône údeného mäsa v kapustnici, môžete spraviť kompromis. Domáca klobása alebo údené sa dá nahradiť údeným tofu alebo údeným tempehom.

Zemiakový šalát

Zemiakový šalát je však klasika, ktorú nájdete snáď na každom štedrovečernom stole. Najzdravším spôsobom úpravy zemiakov je varenie v šupke. Čo sa týka zeleniny, netreba zvlášť pripomínať, že najlepšie sú čerstvé potraviny. Tie však v zime nie sú vždy k dispozícií. Neostáva nám teda nič iné, ako použiť mrazenú zeleninu alebo zeleninu z konzervy. Tá druhá alternatíva má hneď dve nevýhody. „Konzerva vylúči určité látky do potraviny a navyše konzervovaná zelenina obsahuje nálev, v ktorom je vždy aj cukor,“ vysvetľuje odborník. Do šalátu preto použite radšej mrazenú kukuricu a hrášok.

Hriešna majonéza

Vianočný šalát bez tatárskej omáčky by nebol šalátom. Aj táto kalorická a cholesterolová bomba sa však dá vhodne nahradiť zdravším a chutným produktom. V každom bioobchode predávajú chutné sójové majonézy aj smotany. Sójovú tatársku omáčku si však ľahko pripravíte aj doma. Stačí si kúpiť v bežnom supermarkete tofu a vymixovať ho s lyžicou horčice, nakrájanými kyslými uhorkami, cibuľou a dvoma lyžicami panenského olivového alebo slnečnicového oleja. Na záver môžeme dochutiť umeoctom. V mixéri sa tofu premení na vláčny krém, ktorý dokonale nahradí nezdravú tatarskú omáčku.

Kapor

Mávate na Vianoce kapra? V tom prípade mám pre vás dobrú správu: na rozdiel od morských rýb je to pomerne zdravá alternatíva. Sladkovodná ryba nemáva až toľko karcinogénnych látok ako morské ryby, ktoré zvyknú nasať rôzne látky zo znečistených morí, tankerov a lodí. Ľudia často netušia, že mnoho rýb má napríklad rakovinu lymfatického systému. Kapor sa dá pripraviť na mnoho spôsobov. Bohužiaľ, v mnohých domácnostiach je neodmysliteľnou súčasťou Vianoc práve vyprážaný. Ak chceme predísť tvorbe karcinogénnych látok v rybom mäse, musíme ho upravovať pri nízkej teplote. Bude to trvať síce dlhšie, ale výsledok neohrozí naše zdravie. „Najlepší spôsob tepelnej úpravy mäsa sú hrnce, ktoré používajú systém vodnej pary,“ odporúča odborník.

 

 

Nahraďte nezdravé potraviny podľa rád MUDr. Ľubomíra Ruttkaya

Namiesto nezdravého.

zdravé!

Cukor biely, hnedý

Jačmenný, kukuričný a ryžový slad alebo sirup, fruktóza

Biela múka

Celozrnná múka

Kakao

čokoláda Karob (múčka zo svätojánskeho chleba), príp. horká čokoláda bez rastlinného tuku

Vegeta

Zeleninová zmes bez glutamánu, bylinky, riasy (pre malé deti riasy len povaríme a potom vyberieme)

Klasická soľ

Morská soľ, ktorá obsahuje minerály


Predchádzajúci článok
Silvestrovsé menu
Nasledujúci článok
Prechádzky s deťmi


Ďalšie v sekcii: Rady pre zdravie

Téma: Rady pre zdravie

Chcete schudnúť, prečistiť alebo nepribrať?

Pozrite si programy eDiéty:
dieta-pre-zeny-klasik.png
Objednať Diéta pre ženy
Navaríme, zabalíme, dovezieme.
dieta-pre-muzov-klasik.png
Objednať Diéta pre mužov
Navaríme, zabalíme, dovezieme.